1.4 Noordzeekanaal

Waar: vaarweg tussen Amsterdam en IJmuiden.

Algemeen: het Noordzeekanaal is een drukke scheepvaartroute, waar zowel grote zeeschepen als binnenvaartschepen varen. Er is ook veel recreatievaart, want de alternatieve staandemastroute (via Haarlem) loopt door dit vaargebied, richting het IJsselmeer.
De maximum snelheid is 18 km/u voor schepen met een diepgang minder dan 4 meter en voor snelle motorboten 20 km/u. De havens in het Westelijk Havengebied zijn verboden voor recreatievaart.

  • Zeil- en motorboten moeten een (direct startklare) motor hebben, waarmee ze ten minste 6 km/u kunnen varen.
  • Op het Noordzeekanaal en in de zijkanalen moet een klein vaartuig ‘s nachts en bij slecht zicht een radarreflector voeren.
  • Belangrijk: houd op het Noordzeekanaal stuurboordwal en kijk regelmatig achterom.


Ter hoogte van Zaandam

Waar: Zijkanaal G.

Beschreven vaarrichting: noordwaarts.
Komend vanaf het Noordzeekanaal vaart u tussen de borden 18 en 19 in noordelijke richting via Zijkanaal G naar Zaandam. Voor de Wilhelminabrug en -sluis (marifoonkanaal 20) is aan bakboord een kade waar haven- en sluisgeld betaald moet worden. Om hier aan te leggen moet u oversteken, let dus goed op naderende en achterop komende schepen.

Staande mast naar Den Helder via Alkmaar

Het traject van Amsterdam naar Den Helder is via Alkmaar als staandemastroute te bevaren.
Bij slecht weer een veilig alternatief voor een buitengaatse tocht.

Zie ook: Wateralmanak 2, Noordzeekanaal en Zaan.

Blokkanalen marifoon

In het gebied van IJmuiden tot en met het Buiten-IJ gelden blokkanalen voor de marifoon.

VHF 22 Sluizen IJmuiden
VHF 7 IJmuiden Aanloop (op 12 mijl van de zeesluizen IJmuiden)
VHF 74 Seaport Marina
VHF 3 Verkeersdienst Noordzeekanaal (van de IJmuider sluizen tot km 14.8)
VHF 4 Haven Amsterdam (km 14.8 tot 26.5)
VHF 60 Sector Schellingwoude (vanaf kmr 26.5)
VHF 18 Oranjesluizen


 

1.4 Noordzeekanaal

Knooppunt 1.4 Noordzeekanaal


Knooppunten

Een vaarwegknooppunt is een drukke locatie op de vaarweg waar sprake kan zijn van een verkeersonveilige situatie. Aan de hand van de aangegeven routes op de kaarten kun je zien hoe je deze knooppunten op een veilige en vlotte manier kunt passeren. De kaarten zijn een aanvulling op de officiële waterkaarten. Ze zijn dus niet bedoeld om op te navigeren.

Lees meer op de pagina Knooppunten.

© 2016 Varen doe je Samen!  |  Disclaimer