Platform zero incidents: safety alert

publicatie:
14
-
05
-
2018
Platform Zero Incidents (PZI) levert een bijdrage aan een breed gedragen streven naar nul incidenten in de binnenvaart en heeft in samenwerking met 'Varen doe je Samen!' het safety alert uitgebracht met proactieve maatregelen voor de binnenvaartondernemer tijdens het drukke recreatieseizoen. PZI is een initiatief van de binnenvaart branche. Bevrachtingskantoren, rederijen en scheepseigenaren delen en ontwikkelen kennis over incidenten in de binnenvaartindustrie om zo herhaling in de toekomst te voorkomen.

Platform Zero Incidents (PZI) levert een bijdrage aan een breed gedragen streven naar nul incidenten in de binnenvaart en heeft in samenwerking met 'Varen doe je Samen!' het safety alert uitgebracht met proactieve maatregelen voor de binnenvaartondernemer tijdens het drukke recreatieseizoen. PZI is een initiatief van de binnenvaart branche. 

Bevrachtingskantoren, rederijen en scheepseigenaren delen en ontwikkelen kennis over incidenten in de binnenvaartindustrie om zo herhaling in de toekomst te voorkomen.

Safety alert
Het recreatieseizoen komt er weer aan. Het wordt druk op het water met allerlei bootjes van verschillende afmetingen. Van sloep tot kruiser, zeker bij mooi weer, zoekt alles wat maar enigszins kan varen het water op. Dat vraagt van de binnenvaartondernemer een nog grotere, constante mate, van alertheid. Om daarbij te helpen hieronder een aantal aandachtspunten:

Proactieve maatregelen

  • Waarschijnlijk heeft u een dode hoek, bijna elk schip heeft dat. Maar weet dat uw dode hoek niet groter mag zijn dan 350 meter. Zorg er daarom voor dat u goed uitzicht hebt via de opgestelde camera’s.
  • Als u op een mooie zomerdag bijvoorbeeld op de Fries- Groningse kanalen vaart, bent u verzekerd van veel recreatieve buren op de vaarweg. Houd daar rekening mee, zij varen niet zo vaak als u, hebben minder ervaring en hebben geen idee van de snelheid waarmee uw schip vaart. Plaats daarom op drukke, onoverzichtelijke trajecten (zie ‘Varen doe je Samen! knooppunten’), een uitkijk voorop. Het lijkt niet meer van deze tijd, maar het kan u en anderen veel ellende besparen.
  • Geef zo nodig een attentiesignaal met uw scheepshoorn. In een gevaarlijke situatie kan het net dat beetje meer zijn dat de recreant nodig heeft om hem of haar alert te maken. Geef dan een lange stoot op uw scheepshoorn. Wees daarbij wel alert op het schrikeffect dat dit kan hebben.
  • Geef elkaar de ruimte. Bij het oplopen en passeren moeten kleine en grote schepen elkaar voldoende ruimte bieden. Wees hoffelijk en geef ook kleine schepen de ruimte.
  • Veel recreanten hebben marifoon aan boord. Aarzel daarom niet een oproep te doen via de marifoon. Misschien krijgt u geen antwoord maar heeft de betrokkene het wel gehoord. Laat geen mogelijkheid onbenut om elkaar te bereiken.
  • Het kan in een aantal gevallen verstandig zijn om even de vaart eruit te halen en het wat rustiger aan te doen. Houd er rekening mee dat de recreant uw signaal via het blauwe bord niet altijd kent. Recreanten dienen doorgaans zoveel mogelijk stuurboordwal aan te houden (uitzonderingen daargelaten). Probeer de recreant daar ook op te wijzen.
  • Het is natuurlijk gemakkelijk om uw schroef er in de sluis op te houden, maar voor de recreant is dat ontzettend hinderlijk. Het kleine vaartuig vliegt van stuurboord naar bakboord door uw schroefwater. Dit kan veel onnodige schade en angst opleveren, doe het niet, haal uw schroef er af, maak vast en laat zo zien hoe het moet.
  • Tot slot: Wees professioneel naar uw mede vaarweggebruikers, denk niet “ze gaan wel opzij” of “ze zien me wel”. Laat zien dat u de professional bent op het water en geef hetgoede voorbeeld. Toon uw vakmanschap en help de recreant om het ‘beter’ te doen.  

Download de pdf: Platform Zero Incidents - Safety Alert