Motorpech is een veel voorkomende oorzaak van problemen op het water. Veel motorstoringen zijn te voorkomen door de juiste voorzorgsmaatregelen te nemen. Hoe? Heel simpel: tank, check, denk!
Tank! Check! Denk!
- Tank! Zorg voor voldoende brandstof aan boord
- Check! Controleer regelmatig de motor, het peil van olie en koelwater, de staat van de accu en de brandstoffilters, inclusief de brandstofwaterafscheiders
- Denk! Gebruik je gezond verstand op het water en denk vooruit. Laat je niet verrassen door veranderende weersomstandigheden en onstuimig wordend vaarwater
Check voor de start de binnenboordmotor:
- Ventileer de boot, vooral de bilge en de motorruimte. Damp onderin het schip betekent explosiegevaar
- Kijk de boot na op water-, olie- of brandstoflekkage
- Controleer het oliepeil in de motor en zo nodig in de keerkoppeling
- Controleer het koelwatersysteem
- Inspecteer de V-snaar, elektrische verbindingen, waterslangen, brandstoffilter(s) en het uitlaatsysteem
- Zet de afsluiters voor de koelwaterinlaat open
- Zet de hoofdschakelaar aan
- Start de motor en laat hem eerst een paar minuten warmdraaien voor je hem belast
Check voor de start de buitenboordmotor:
- Zorg dat de motor goed aan de spiegel is bevestigd. Controleer het kantelmechaniek en de vergrendeling
- Controleer of de eventuele bedieningskabels nog soepel gaan
- Zorg dat er niemand achter je staat als je de motor start met het startkoord
- Choke niet te overvloedig, anders ‘verzuipt’ de motor
- Controleer het koelwatercircuit zodra de motor loopt
- Gebruik de dodemansknop en bevestig het koord aan je pols of pak
- Laat de motor eerst een paar minuten warmdraaien voor je hem belast
Laat na terugkomst de motor nog een paar minuten onbelast lopen voordat je hem uitzet. Zo kan de bedrijfstemperatuur dalen