De solo vlag: Wel of niet voeren?

publicatie:
03
-
10
-
2017
In de zeilwereld wordt er soms gebruik gemaakt van de zogenoemde ‘solo-vlag’. Met deze vlag laat de zeiler zien dat hij alleen vaart. Deze solo-vlag is dezelfde als de internationale ‘seinvlag 1’ en dient gevoerd te worden laag in het achterstag.

In de zeilwereld wordt er soms gebruik gemaakt van de zogenoemde ‘solo-vlag’. Met deze vlag laat de zeiler zien dat hij alleen vaart. Deze solo-vlag is dezelfde als de internationale ‘seinvlag 1’ en dient gevoerd te worden laag in het achterstag.

Wel of niet voeren?

Het wel of niet voeren van de solo-vlag komt niet voor in de reglementen en is dus niet verplicht. Op diverse zeilersfora zijn er discussies over de voor- en nadelen. 

We zetten een paar argumenten op een rij:

Voordelen:

  • Andere vaarweggebruikers kunnen zien dat je alleen vaart en daar eventueel rekening mee houden. Bijvoorbeeld een handje helpen bij aanleggen en er rekening mee houden dat bepaalde manoeuvres iets meer tijd kunnen kosten, onder andere bij sluizen en havens. 
  • Bij man-over-boord kunnen anderen direct zien dat er niemand meer op het schip is. Ook is het dan direct duidelijk waarom er geen communicatie meer is via marifoon, of waarom er geen hulp is ingeroepen. 
  • Voor hulpdiensten kan het informatie geven over andere opvarenden aan boord, als zij bijvoorbeeld een leeg schip vinden dat doelloos rondjes vaart en of bijvoorbeeld hoeveel personen overboord zijn gegaan. De hulpdiensten zullen hier niet alleen op afgaan en zeker de bemanningslijst en logboek checken (als die er is).

Nadelen:

  • Let erop dat je als solozeiler geen enkele rechten kunt ontlenen aan deze vlag, het verandert niets aan de status van het schip. 
  • In de praktijk zijn er niet veel mensen op het water die de betekenis van de solo-vlag kennen, en is er een kans dat je verward wordt met een Japanse kamikazepiloot.

Toch zien wij de voordelen van het voeren van de solo-vlag en kan het de veiligheid bevorderen. 

Goede, veilige vaart!

No items found.