Tips voor varen op de grote rivieren met stroming en hoog water

publicatie:
08
-
02
-
2022
Motorboot vroeg ‘Varen doe je Samen!’ om adviezen voor wat je het beste kunt doen in zo’n situatie. Hoe kun je het beste handelen als je overvallen wordt door hoog water en sterke stroming en wat zijn de meest betrouwbare informatiebronnen voor de recreatievaarder in dergelijke situaties? We hebben ze hieronder nog eens voor je op een rijtje gezet.

In de zomer van 2021 werd het zuiden van Nederland overvallen door onverwacht hoog water op de rivieren als gevolg van extreme regenval. In de februari-editie van het magazine Motorboot doen twee recreanten verslag van hun ervaringen van afgelopen zomer in het artikel ‘Water als spelbreker’, wat je kunt lezen op de website van Motorboot. Ook lees je de reactie en tips van Rijkswaterstaat in het artikel.

Motorboot vroeg ‘Varen doe je Samen!’ om adviezen voor wat je het beste kunt doen in zo’n situatie. Hoe kun je het beste handelen als je overvallen wordt door hoog water en sterke stroming en wat zijn de meest betrouwbare informatiebronnen voor de recreatievaarder in dergelijke situaties? We hebben ze hieronder nog eens voor je op een rijtje gezet. 

1) Wat doe je als je tijdens het varen overvallen wordt door een sterke stroming?

Het is altijd verstandig om het anker gebruiksklaar te hebben. In het geval van sterke stroming kun je ervoor kiezen om het anker klaar te leggen op het voordek. Zo kun je het in geval van nood direct inzetten en kun je ergere problemen voorkomen. Zorg bij sterke stroming of sterke wind voor een lange, sterke lijn aan het anker. En niet te vergeten… zorg dat het uiteinde van de lijn om je bolder zit!

Mocht je overvallen worden door sterke stroming als je stroomopwaarts vaart, dan heb je meer vermogen nodig. Je vraagt dus meer van je motor. Daarom is extra aandacht voor de temperatuur van de motor en koelvloeistof nodig. Vaar je stroomafwaarts, realiseer je dan dat je slecht kunt manoeuvreren en overweeg of het verstandig is je tocht stroomopwaarts af te maken, of naar een veilige haven te varen.

2) Hoe leg je je boot het beste vast als het water zo hard gaat stromen en stijgen?

Als het mogelijk is, leg dan altijd aan een drijvende steiger aan, zoals ook in het voorbeeld van de Calypso werd beschreven. Overleg altijd met de havenmeester over de beste oplossing, zo voorkom je problemen als bijvoorbeeld de geleidepalen niet hoog genoeg zijn zoals in het voorbeeld.

Ga je aanleggen aan de kade van de rivier, leg dan altijd aan tegen de stroom in. De voorzijde van je schip heeft minder weerstand dan de achterzijde, leg als eerste de voortros vast. Gebruik lange sterke lijnen, misschien dubbele lijnen, waardoor meer rek in de lijn zit en waarmee je een hogere waterstand kunt opvangen.

3) Wat kun je het beste doen: aan boord blijven, of niet? En wat moet je vooral niet doen en waarom?

Wat de beste keuze is, is erg afhankelijk van de situatie. De persoonlijke veiligheid moet altijd prioriteit blijven. Het overleg met de verzekering, zoals in het voorbeeld van de Calypso gedaan is, is verstandig. En als je in zo’n situatie raakt is het inderdaad ook verstandig om wacht te lopen of in ieder geval heel regelmatig te controleren of je lijnen nog in orde zijn en nog goed vastzitten.

4) Wat zijn andere zaken om aan te denken of op voorbereid te zijn als het hoog water wordt?

Het is belangrijk dat je altijd weet waar je je bevindt, zowel voor je eigen navigatie maar ook als je hulp moet inroepen. Langs de rivieren en kanalen vind je zogenoemde kilometerraaipalen waarmee je je positie kunt bepalen. Een kilometerraai is een bord dat geplaatst is langs een rivier of kanaal en de afstand aangeeft tot het begin van de vaarweg. Mocht het nodig zijn kun je op basis van je positie ook bepalen waar de dichtstbijzijnde haven is en kun je beslissen wat je het beste kunt doen.

5) Welke informatie- en communicatiekanalen kun je het beste raadplegen in geval van stremming van het vaarwater in verband met het hoge water?

De meest betrouwbare en actuele bron is Vaarweginformatie (www.vaarweginformatie.nl) van Rijkswaterstaat. En hoewel het misschien wat ouderwets klinkt, ook op NOS Teletekst (vanaf P721) is informatie over de Nederlandse vaarwegen te vinden. Daarnaast kun je altijd informatie opnemen met een verkeerspost van Rijkswaterstaat, via de marifoon of telefoon. Rijkswaterstaat en ook veel mobiel verkeersleiders van Rijkswaterstaat zijn ook actief op Twitter en andere sociale media. De moeite van het volgen waard!

Goede, veilige vaart!

Foto boven: Rijkswaterstaat