Drukker en drukker
“Door een dodelijk ongeval in de haven mogen we natuurlijk niet tevreden zijn met de resultaten van het afgelopen jaar”, aldus (rijks)havenmeester René de Vries, die zichzelf dit jaar waardeerde met een 6,39 (nautische safety index). “We streven altijd naar een zeven. Het aantal van 137 ongevallen lijkt veel, maar het gaat daarbij voornamelijk om de zogenoemde ‘parkeerschades’. Het ongeval met de watertaxi baart ons zorgen. We wachten de resultaten en aanbevelingen af van het onderzoek door de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Maar we zien het gebruik van het vaarwater in de stadsregio drukker en drukker worden. We doen ons best om het vaargedrag in de recreatie- en passagiersvaart te beïnvloeden.”
Uitbreiding cameranetwerk
Om dit te realiseren is het toezicht op het vaargedrag van recreatie- en passagiersvaart geïntensiveerd. Er vindt regelmatig afstemming plaats over gesignaleerde gevaarlijke situaties. De Divisie Havenmeester van het Havenbedrijf heeft de verkeersbegeleiding nu bij wijze van proef uitgebreid met cameratoezichthouders. De komende periode wordt het cameranetwerk in het haven- en industriegebied dat ten dienste staat van Zeehavenpolitie, Douane en Havenbedrijf uitgebreid van 220 naar 280 camera’s.
Recreatievaart
De havenmeester toonde zich in het rapport tevreden over de geleidelijke afname van het aantal ongevallen in de recreatievaart. Van 14 in 2018 naar 6 in 2022. “Maar het gaat hier om een uiterst kwetsbare groep vaarweggebruikers. Het risico dat het fout gaat, blijft groot. Dus inspecteren we meer, delen meer processen verbaal uit en we doen veel aan voorlichting: We gaan door met de waterstewards, die voorlichting geven aan passerende recreatievaart. We houden themaweken. We organiseren webinars, nemen actief deel aan ‘Varen doe je Samen!’.' Dit is een samenwerkingsverband tussen onder andere havenbedrijven, politie, binnenvaart, vertegenwoordigers van de recreatievaart om vaarweggebruikers te stimuleren toch vooral de vaarwegen en wateren veilig met elkaar te delen.
Het afgelopen jaar constateerde de havenmeester 36 pleziervaartuigen waarbij de motor was uitgevallen. “Dat is veel te veel. Mensen moeten zich goed voorbereiden als ze het aandurven om in de drukste en grootste haven van Europa te gaan varen. Daar hoort ook motoronderhoud bij.”
Let op:
Houd onze agenda in de gaten: binnenkort volgt meer informatie over het komende webinar over het voorkomen van motorstoring en de voorlichtingsacties die we tijdens ‘On Tour’ zullen houden. Meld je aan voor de nieuwsbrief om niks te missen!
Foto boven: Port of Rotterdam - Leon Willems
Goede, veilige vaart!