Het onderzoek werd gestart naar aanleiding van een dodelijk ongeval op 21 oktober 2022. De watertaxi Stormloper en snelboot Tiger kwamen met elkaar in aanvaring ter hoogte van het Schuitengat bij Terschelling. Bij dit ongeluk overleden drie personen.
Uit het onderzoek blijkt dat zowel de watertaxi als de snelboot te snel voeren. De toegestane vaarsnelheid op de Waddenzee is maximaal 20 km/u (10,8 knopen), maar de watertaxi voer zo’n 29,3 km/u (15,8 knopen) en de snelboot zelfs 55 km/u (29,7 knopen). In het rapport staat verder dat de twee boten onduidelijk communiceerden en zich niet aan de geldende vaarregels hielden.
Aanbevelingen
In het onderzoek wordt geconcludeerd dat de veiligheid op de Waddenzee verbeterd kan worden, voornamelijk het vaargedrag en de wet- en regelgeving. Passagiers die afhankelijk zijn van het vervoer moeten erop kunnen vertrouwen dat dit veilig gebeurt. Hier ligt volgens de Onderzoeksraad een gezamenlijk verantwoordelijkheid voor zowel het bevoegd gezag (zoals Rijkswaterstaat) en de ondernemers.
De Onderzoeksraad beveelt aan dat er een regulier overleg tussen de partijen komt om concrete en toetsbare afspraken te maken. Er moet tenminste aandacht zijn voor vaargedrag, wet- en regelgeving, (marifoon)communicatie en aanspreekbaarheid. Er wordt een oproep gedaan om de bestaande gemeenschapszin te gebruiken en versterken: “Benut elkaars deskundigheid en ontwikkel gezamenlijke activiteiten zoals het oefenen van scenario’s, simulatortraining, en trainingsdagen op het Wad.”
Verder wordt aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat aanbevolen dat er eenduidige wet- en regelgeving komt voor het bedrijfsmatige vervoer van maximaal twaalf passagiers op het water. De relevante wet- en regelgeving moet ook worden aangepast zodat Rijkswaterstaat zijn handhavingstaak beter kan uitvoeren.
© Foto boven Politie