Op het moment van publiceren (18 oktober 2024) zijn de meeste stremmingen op het West-Nederland traject. Dit middendeel van de Staande Mast Route loopt van de Volkeraksluizen bij Willemstad tot en met de Oranjesluizen in Amsterdam. Ook op het traject Noord-Nederland zijn er door geplande werkzaamheden en veiligheidsredenen enkele bruggen die niet bediend worden.
Verschillende werkzaamheden
Er zijn meerdere langdurige werkzaamheden die al enkele maanden tot zelf al een jaar lopen. Dit zijn onder meer de Schipholbrug en de Coenbrug. Deze twee bruggen worden op dit moment niet bediend, waardoor er een hoogtebeperking geldt.
De brug Krommenie, waar sinds 2022 aan gewerkt wordt, gaat sinds begin oktober één keer per dag open om 11:02. Aansluitend kan de Vaartbrug (ook in Krommenie) worden geopend. Bediening moet voor beide bruggen ten minste één dag van tevoren worden aangevraagd. Wie op een ander moment komt, zal om moeten varen.
Helaas is omvaren niet overal een optie. Geplande werkzaamheden bij de Kooybrug zorgt dat hoge schepen niet meer via Den Helder de Waddenzee op kunnen. En na een onderzoek bij de brug Uitwellingerga in Friesland wordt de brug voor onbepaalde tijd niet meer bediend. Grotere schepen, recreatievaart en zeilende beroepsvaart wordt geadviseerd om via het Van Harinxmakanaal en Kornwerderzand te varen.
Geen omvaarroute
Vanaf 19 oktober is er enige versoepeling in de bediening van de Cruquiusbrug, waardoor de Oostelijke Route op het traject weer bevaarbaar zou zijn. Echter strooit een onverwachte storing bij de Buitenhuizerbrug roet in het eten. Een omvaarroute is op de Staande Mast Route naar het Noordzeekanaal niet meer mogelijk.
De stremming bij de Lage Gouwespoorbrug in Alphen aan den Rijn was gelukkig van korte duur. Ondanks een aanvaring met een schip op vrijdag 11 oktober, is de draaibrug sinds dinsdagochtend weer bedienbaar.
Gepland en ongepland
Op dit moment zijn er zowel geplande als ongeplande stremmingen. De waterrecreatiesector maakt zich met name grote zorgen over de ongeplande storingen, omdat hier niet op geanticipeerd kan worden door de vaarweggebruikers, jachthavens en stallingsbedrijven. Bij ongeplande stremmingen is het helaas ook niet altijd duidelijk hoelang het herstel zal duren.
Vaarwegbeheerders proberen daarom zo veel mogelijk de stremmingen af te stemmen en in te plannen met de sector, zodat de hinder beperkt blijft voor de vaarder. Dit is echter niet altijd haalbaar. Veel infrastructuur in Nederland is aan het einde van zijn levensduur. Bruggen en sluizen worden steeds zwaarder belast door steeds meer verkeer, dat ook nog eens zwaarder is. Onderhoud is noodzakelijk om de route bevaarbaar te houden voor de toekomst.
Vaarweginformatie
Gepland of niet, het melden van eventuele stremmingen wordt altijd zo snel mogelijk opgepakt door de verantwoordelijke vaarwegbeheerders. Blijf daarom altijd goed op de hoogte en check voordat je gaat varen vaarweginformatie.nl voor de meest actuele scheepsvaartberichten.
Goede, veilige vaart!
© Foto boven via Rijkswaterstaat