Sinds 17 augustus 2020 hanteert Kustwacht Nederland een nieuwe werkwijze om bij een noodmelding onderscheid te kunnen maken tussen spoedeisende (Search And Rescue) en niet-spoedeisende hulp. Bij nood, alarmeert de Kustwacht nog steeds onmiddellijk één of meerdere KNRM-reddingboten.
Bij niet-spoedeisende hulp, als je niet in gevaar bent, alarmeert de Kustwacht niet meer automatisch een reddingboot. De hulpvrager moet in zo’n geval zelf een pechhulp inschakelen. Het Kustwachtcentrum is daarbij behulpzaam, door een lijst beschikbaar te stellen van (commerciële) hulpverleners en de KNRM. De hulpvrager maakt zelf een keuze. De hulpvrager moet zelf telefonisch contact zoeken met de hulpverleners om de verdere assistentie af te spreken. Ook de KNRM biedt nog steeds niet-spoedeisende hulp.
Achtergrondinformatie
Het Kustwachtcentrum in Den Helder krijgt jaarlijks gemiddeld 1.600 noodoproepen van beroepsvaart of watersporters die hulp nodig hebben op het water. Een aantal daarvan verkeert in gevaarlijke omstandigheden en heeft direct hulp nodig. Een ander deel van de hulpvragers heeft bijvoorbeeld motorpech onder veilige omstandigheden. Wanneer door de Kustwacht is vastgesteld dat het schip geen spoedeisende hulp nodig heeft, gaat het Kustwachtcentrum niet meer uitsluitend de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) alarmeren. De hulpvrager moet in dat geval zelf zijn hulp zoeken onder de diverse aanbieders van hulp waaronder de KNRM.
Vergelijking op de weg
Voorheen kon contact worden opgenomen met de Kustwacht die vervolgens automatisch reddingboten van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) alarmeerde. De Kustwacht maakt nu een vergelijking met de situatie op de weg. “Bij autopech, bel je een wegenwacht en niet het alarmnummer 112. De Kustwacht is een operationeel centrum voor noodsituaties. De watersporter is zelf verantwoordelijk voor een goede voorbereiding. Daar hoort nu dus ook de vraag bij: wat doe ik als ik pech heb? Wie bel ik dan?” aldus het Hoofd Operaties Kustwacht, Edwin van der Pol.
Meer rust op het water
Deze nieuwe werkwijze komt voort uit overleg tussen het ministerie van I&W, de Kustwacht, de KNRM en bergers. Voorheen werd de KNRM voor alle incidenten op het water gealarmeerd. Vaak reageerden ook commerciële bergers al op deze alarmeringen en dat leidde bij de hulpvrager af en toe tot onduidelijkheid en soms zelfs tot onenigheid tussen hulpvrager, berger en KNRM. De KNRM is voorstander van een goede beoordeling van de situatie door de Kustwacht. KNRM directeur Jacob Tas zegt daarover: “De vrijwilligers van de KNRM hoeven nu niet meer hals-over-kop voor elke melding hun dagelijks werk neer te leggen of vrije tijd op te offeren. De nieuwe triage moet ook meer rust brengen op het water. Natuurlijk blijft de Kustwacht in spoedeisende gevallen de KNRM direct alarmeren”.
Kijk voor meer informatie op: www.knrm.nl/hulp
De informatie van de Kustwacht is te vinden op www.kustwacht.nl/hulp
Veel problemen kunnen voorkomen worden met een goede reisvoorbereiding. Lees meer over reisvoorbereiding.
Ook interessant is het artikel: Hulp op het water, berging en bergingskosten…Hoe zit dat?
Goede, veilige vaart!
(foto boven: KNRM)