In een onderzoeksrapport uit september stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) dat het toezicht nog steeds onvoldoende is. Het rapport werd uitgebracht naar aanleiding van twee dodelijke ongelukken in 2022 op de historische zeilschepen Risico en Wilhelmina. Op beide schepen kwam de giek terecht op passagiers. Demissionair minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat geeft aan de aanbevelingen uit het rapport over te nemen.
Korte én lange termijn
In totaal gaat het om ongeveer 400 traditionele (houten) zeilschepen die gecontroleerd moeten worden. Van alle schepen worden in ieder geval de tuigage, de masten en gieken geïnspecteerd. Verder zal er op langere termijn criteria om schepen of materiaal af te keuren strenger en duidelijker worden.
Naast de keuring willen het ministerie en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met reders en verzekeraars kijken of meer schippers kunnen worden aangesloten bij de branchevereniging voor beroepschartervaart (BBZ). Momenteel is slechts 40% van de schippers aangesloten.
De vloot moet voor het begin van het volgende vaarseizoen aantoonbaar veiliger zijn.
© Foto boven Hajo Olij