Rijkswaterstaat verruimt bedientijden Brabantse Kanalen

publicatie:
14
-
11
-
2019
Vanaf vrijdag 15 november verruimt Rijkswaterstaat de bediening op een aantal vaarwegen in Brabant. De bloktijden maken plaats voor bediening op aanvraag.

Vanaf vrijdag 15 november 2019 verruimt Rijkswaterstaat de bediening op een aantal vaarwegen in Brabant. De bloktijden maken plaats voor bediening op aanvraag. 

Met deze service wil Rijkswaterstaat de scheepvaart naar eigen zeggen nog beter van dienst zijn en zo het goederenvervoer en recreatieverkeer op alle Brabantse kanalen zoveel mogelijk een vlotte doorgang geven.

Bediening Brabantse hoofdvaarwegen

Al jarenlang wordt de scheepvaart op de hoofdvaarwegen 24 uur per dag bediend. Tot de Brabantse hoofdvaarwegen horen de Maasroute, de Zuid-Willemsvaart van Empel tot Veghel en het Wilhelminakanaal van Oosterhout tot Tilburg. De overige vaarwegen gaan nu ook profiteren van verruimde bedientijden. 

Met deze service, die voortkomt uit het programma Beter Bediend komt er een einde aan de bloktijden op de vaarwegen waar nog geen 24-uurs bediening bestond. Dit betekent dat een schipper vlot en efficiënt kan doorvaren op zijn route en op aanvraag direct bediend zal worden.

Vlot doorvaren

Rijkswaterstaat heeft de laatste tijd veel stappen gezet in het optimaliseren van centrale bediening op afstand. Daardoor is er bij de operators in de bediencentrale ruimte ontstaan om ook de objecten op de overige vaarwegen 24/7 op aanvraag te kunnen bedienen. Hierdoor kan zowel de beroepsvaart als de recreatievaart gaan profiteren van verruimde bedientijden op de Zuid-Willemsvaart van Veghel naar Nederweert en op het Wilhelminakanaal van Beek en Donk tot Tilburg. 

De bloktijden komen te vervallen op deze routes. In plaats daarvan wordt vanuit de centrale in Tilburg nu op maat gereageerd op de aanvragen van schippers die zich melden zodat zij zoveel mogelijk vlot door kunnen varen. De bediening van de objecten op de hoofdvaarwegen zal nog steeds voorrang krijgen op die van de overige vaarwegen. Rijkswaterstaat verwacht met dit besluit de kracht van bediening op afstand volledig te benutten en zo te werken aan een nog betere dienstverlening aan de scheepvaart.

Programma Beter Bediend

De verruiming van de bediening op de Brabantse Kanalen maakt onderdeel uit van het door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gelanceerde programma ‘Beter Bediend’. Dit programma verbetert de betrouwbaarheid van de reistijden en de uitbreiding van de bediening op vaarwegen waar nu nog niet alle mogelijkheden worden benut. Samen met BLN Schuttevaer en Evofenedex werken we aan een efficiëntere bediening, vlottere en veiligere afhandeling van het scheepvaartverkeer en een actuele en uniforme informatievoorziening. 

Goede, veilige vaart! 

Op de foto: Het Wilhelminakanaal bij Tilburg - https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat / Joop van Houdt