Rijkswaterstaat vernieuwt hoogteschalen bij bruggen

publicatie:
02
-
04
-
2025
Rijkswaterstaat is gestart met de vernieuwing van hoogteschalen bij verschillende rijksbruggen in Zuid-Holland. De huidige schalen zijn veelal slecht leesbaar, incompleet of geheel verdwenen.

De vernieuwing wordt meteen benut om invulling te geven aan Richtlijnen Vaarwegen om de werkelijke doorvaarthoogte, inclusief schrikhoogte, ten opzichte van de waterstand, correct weer te geven. De vernieuwde bebording is gericht op het verbeteren van de veiligheid en toegankelijkheid van de vaarwegen.

Onderhoud en betere zichtbaarheid

Veel hoogteschalen zijn vervuild door weersinvloeden en aangroei, waardoor ze moeilijk leesbaar zijn. Een kwestie dat al vele jaren een doorn in het oog is van veel schippers.

Een schoonmaakactie blijkt niet voldoende, omdat het vuil volledig is ingevreten. Daarom vervangt Rijkswaterstaat de schalen volledig, inclusief nieuwe frames en bevestigingen. Daarbij wordt ook de verlichting hersteld of opnieuw aangebracht, zodat de schalen ook in het donker goed leesbaar zijn.

Richtlijn Vaarwegen: geen schrikhoogtes meer

Elke brug over het vaarwater heeft een maatgevende doorvaarthoogte die wordt weergegeven op hoogteschalen. Deze zijn te zien aan de brugpijlers en op de voorhoogteschalen op enige afstand van de brug.

Daarbij wordt op sommige locaties een 'schrikhoogte' gehanteerd; de daadwerkelijke doorvaarhoogte wordt met die schrikhoogte dan verlaagd. Dat creëert een marge die moet voorkomen dat schepen tot de maximum hoogtegrens worden opgeladen, met een verhoogd aanvaarrisico tot gevolg.

In de praktijk wordt deze marge door de schippers echter vaak als extra ruimte meegenomen in hun calculaties, wat het effect van de schrikhoogte weer ongedaan maakt. Afgelopen jaar heeft Rijkswaterstaat al bekend gemaakt van de schrikhoogtes af te willen.

Gefaseerde invoering

De komende maanden worden de (voor)hoogteschalen in Zuid-Holland vernieuwd onder verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat. In de daaropvolgende jaren zullen ook andere regio's deze vernieuwing doorvoeren.

Bruggen waar de hoogteschalen worden aangepast komende maanden zijn:

  • Boven-Merwede: Merwedebrug Gorinchem (A27)
  • Beneden-Merwede: Baanhoekspoorbrug, Merwedebrug Papendrecht (N3)
  • Noord: Alblasserdamsebrug (Brug over de Noord)
  • Oude Maas: Dordtse bruggen (spoorbrug en stadsbrug), Spijkenisserbrug, Botlekbrug
  • Hartelkanaal: Harmsenbrug, Suurhoffbruggen, Dintelhavenbrug
  • Amer/Bergsche Maas: Brug Keizersveer
  • Hollandsch Diep/Haringvliet: Moerdijkbruggen (verkeersbrug en reguliere spoorbrug), Haringvlietbrug.
  • Bakkerskil: Brug richting eiland 'de Zaag' Krimpen aan de Lek
  • Sliksloot: Brug Stormpolder Krimpen aan den IJssel

Rijksbruggen die niet worden meegenomen komende maanden, worden aangepast tijdens geplande renovaties komende jaren zoals de Van Brienenoordbrug, de Calandbrug en de Algerabrug.

Gewenst eindbeeld

Uiteindelijk zullen alle hoogteschalen in Nederland op dezelfde manier worden weergegeven dus zonder schrikhoogtes. Dit proces zal nog enkele jaren duren.

Meer informatie

Voor vragen kun je contact opnemen met Rijkswaterstaat via 0800-8002.

Goede, veilige vaart!

© Foto boven: Rijkswaterstaat