6.5 Maasmond – Nieuwe Waterweg

publicatie:
28
-
06
-
2024
We lichten knooppunt Maasmond – Nieuwe Waterweg uit. Lees de informatie in onderstaande knooppuntbeschrijving goed door of bekijk de video.

Bekijk de knooppuntvideo

Lees de knooppunteninformatie

Op deze pagina beschrijven we het knooppunt Maasmond – Nieuwe Waterweg. Als je in dit gebied gaat varen, zorg dat de motor gebruiksklaar is. Zeilen is toegestaan, laveren niet. Ankeren is hier verboden. In de haven van Rotterdam geldt de Havenverordening Rotterdam en verder zijn de Rotterdamse havenbekkens niet toegankelijk voor pleziervaart. Houd stuurboordwal aan. Het is verplicht de marifoon uit te luisteren.

1. Van en naar zee

De Maasmond is het aanloopgebied van de haven van Rotterdam. De scheepvaart wordt hier begeleid vanuit de Verkeerscentrale Hoek van Holland, bereikbaar op marifoonkanaal 11.  

Voor de veiligheid moet recreatievaart in het redegebied via de aanbevolen route de Maasgeul oversteken. Meldt je bij het binnenvaren van het voorzorgsgebied, bij de verkeerspost Sector Maasmond op kanaal 3.

Kom je vanuit het noorden moet je je melden ter hoogte van de groene boei MN-1. Vanuit het zuiden is dit ter hoogte van de MV-boei. Afmelden hoeft niet. Tijdens de oversteek moet je uitluisteren op marifoonkanaal 3. Het voeren van een radarreflector is verplicht. Het is aangeraden om over de vloed naar binnen te varen en houd de groene tonnen aan stuurboord. Let op dat buiten de tonnen kribben liggen.

Vanuit de oversteekroute volg je de Maasgeul. Houd hierbij de uiterste stuurboordzijde aan. Hou rekening met kruisend verkeer uit de Europoort als je invaart. Deze schepen houden, na het passeren van de scheidingston, stuurboord. Neem bij twijfel contact op met sector Maasmond. Vaar niet in de lichtenlijn, deze is bedoeld voor de grote zeeschepen. Het water is breed en diep genoeg om naast de lichtenlijn te varen. Ook hier liggen kribben langs de oevers die soms onder water staan, pas dus goed op en raadpleeg de zeekaart. De stroming in dit gebied kan oplopen tot 4 knopen.  

De vloedstroom staat van 2 uur tot 4 uur voor hoog water Hoek van Holland. Binnenkomende jachten moeten dan goed de zuidzijde van de Maasgeul houden en zuid van de rode lichtenlijn 107 graden blijven. Het tij zet kleine schepen namelijk sterk naar de noordkant, bij springtij tot ruim 2 knopen. De ebstroom zet kleine schepen naar het zuiden.

Kom je binnen vanuit het noorden wordt er vaak toestemming gegeven de noordwal te volgen. Ter hoogte van de scheidingston CA2-NW1 steek je haaks naar de goede zijde van het vaarwater.

Let bij het aanlopen van de Nieuwe Waterweg goed op en vaar niet het Calandkanaal op; houd de Splitsingsdam dus aan stuurboord. De Berghaven in Hoek van Holland kun je gebruiken als vluchthaven.

2. Uitvarend

Kies je uitvarend een koers naar het noorden, ga dan gelijk na passage noorderpaddenstoel stuurboord uit. Als je naar het zuiden moet, volg dan eerst een grondkoers van ruim 320 graden en verleg bij de oversteekplaats je koers naar het zuiden. Je kunt ook toestemming vragen om gelijk van de noorderpaddenstoel naar de Maas 1 boei over te steken.

De aanbevolen oversteekroute voor kleine vaartuigen is gemarkeerd met de boei MV aan de zuidzijde en de boei MN1 aan de noordzijde van de route. Voordat je de Maasmond oversteekt moet je je melden ter hoogte van de boei bij het VTS op marifoonkanaal 3, sector Maasmond. Meld hierbij de naam van het schip, de vaarrichting en de positie ten opzichte van boei MV respectievelijk MN1.  

Tijdens de oversteek moet je kanaal 3 uitluisteren. Afmelden na de oversteek hoeft niet.  

Zeeschepen in of nabij de Maasgeul kunnen hier moeilijk uitwijken. Door ruim en duidelijk vrij te houden van deze schepen voorkom je dat deze schepen in een uitwijk plichtige situatie terecht komen. Indien je niet op de motor vaart moet deze wel voor onmiddellijk gebruik gereed zijn.  Zonder gebruik van een motor wordt opkruisen ten zeerste afgeraden.

Ook bij de Nieuwe Waterweg geldt om stuurboordwal aan te houden. Vaar niet het Calandkanaal op. Houd de splitsingsdam aan stuurboord. Tussen de groene boeien en de splitsingsdam liggen kribben.