Update voor KNRM Helpt app

publicatie:
31
-
07
-
2019
De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) heeft al enkele jaren de gratis app ‘KNRM Helpt’ in gebruik voor watersporters. De app heeft onlangs een update gekregen en biedt nu nieuwe mogelijkheden.

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) heeft al enkele jaren de gratis app ‘KNRM Helpt’ in gebruik voor watersporters. De totaalteller van het aantal geregistreerde gebruikers van de app KNRM Helpt staat inmiddels op ruim 43.000 en daar mogen ze trots op zijn. Want steeds meer mensen gebruiken de app in de praktijk. Voor de app is een nieuwe update beschikbaar. De KNRM is daarvoor aan de slag geweest met gebruikservaringen en data om de app te optimaliseren.

KNRM Helpt app

De app bevat onder meer informatie voor een goede vaartochtvoorbereiding. Tijdens het varen kan de app worden gebruikt om de vaartocht te volgen en thuisblijvers op de hoogte te houden. Mocht er onderweg iets misgaan, dan kan via de app hulp ingeroepen worden.

Nieuw in de app

Een nieuw onderdeel in de app is het gebruik van een ‘besloten groepscode.’ Daarmee kun je met maximaal 6 deelnemers een groep formeren die gezamenlijk via een website gevolgd kunnen worden. Je bepaalt zelf met wie je je vaartocht wilt delen. Deze functie is opgenomen vanaf het startscherm van ‘Alleen volgen.’

Zo kun je elkaar bijvoorbeeld bij een oversteek of lange etappes in de gaten houden en elkaar vinden en helpen als het nodig is. En dat is handig, want hoe meer routine je opdoet, hoe beter voorbereid je het water op gaat. Als het toch een keer echt erom spant, komt de hulpverlening via de actieve gebruikers van de app snel op gang: er is een positie en informatie over de hulpvrager en het vaartuig.

Veranderingen in de app

Het ‘bel voor hulp’ scherm was wel te gemakkelijk te activeren door minstens 3 seconden je vinger op het scherm te houden. In de praktijk leidde dit tot onbedoelde automatische nood- en assistentieoproepen. Deze functie is daarom weggelaten. Het belscherm blijft op vele manieren oproepbaar.

  • via buttons onderin het scherm
  • via het hoofdmenu
  • of direct vanaf het Home scherm.

Voor het ophalen en presenteren van de nautische kaart via de internetverbinding is een nieuwe methode gebruikt. De nautische kaarten geven nu een getrouwer en vollediger beeld en het binnenhalen verloopt iets sneller. De updatefrequentie van het kaartmateriaal houden we op 1x per maand.

Er is een fout gecorrigeerd in het registratieveld ‘gewicht’ van het vaartuig. De opgave is nu in hele en decimale tonnen, gescheiden door een komma. Dus kon u eerder uw scheepsgewicht niet invoeren, probeer dat dan nu nog eens. Uw scheepsgegevens worden dan wél opgeslagen.

Verder handig

Bij een incident kan, op verzoek van de operator van de Kustwacht of de eigen KNRM Alarmcentrale, een foto worden verzonden, zodat hulpverleners van tevoren beter zicht krijgen op de situatie. Veel watersporters hebben de app gedownload vanwege de mogelijkheid rechtstreeks in contact te komen met de KNRM Alarmcentrale om, indien nodig, doorverbonden te kunnen worden met de reddingbootschipper als hulp nodig is maar er geen noodsituatie is. 

In spoedeisende noodgevallen kan via de app telefonisch, met voorgeprogrammeerde nummers, direct alarm geslagen worden via het Kustwachtcentrum of de 112 meldkamer. Het juiste alarmnummer wordt automatisch, afhankelijk van de positie van de hulpvrager, gekozen. De positie van de hulpvrager is dan direct bekend bij de operator, zodat hulp snel ter plaatse kan zijn. Het activeren van de volgfunctie, met of zonder Vaarplan, blijft sterk aan te raden, omdat dan ook meteen de persoonlijke- en vaartuig gegevens beschikbaar zijn. Meer informatie is te vinden en te downloaden op www.knrm.nl/helpt.

Bekijk de video van de KNRM Helpt-app

Download de KNRM Helpt-app

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden? De app is gemaakt voor smartphones en beschikbaar in de Apple App Store voor iPhones met iOS 8.0 en hoger en in de Google Play Store voor smartphones met Android 4.0 en hoger.