Naast de brugklep wordt de bediening, besturing en aandrijving van de brug aangepakt. Ook wordt onder de brug geluiddempende beplating aangebracht, waardoor de omgeving minder geluid van het verkeer zal ervaren. Volgens planning is het herstel eind mei 2025 gereed en kan de brug vanaf dat moment weer bediend worden voor alle scheepvaart.
Samenwerking met de gemeente Zaanstad
Wethouder Mobiliteit Gerard Slegers: “Dat Rijkswaterstaat binnenkort start met de reparatie van de Coenbrug is goed nieuws voor de inwoners én voor de scheepvaart. […] Voor de scheepvaart is het cruciaal dat de brug voor de zomer van 2025 weer gebruikt kan worden. De Zaan is een belangrijke route voor de scheepvaart en zij moeten al enige jaren omvaren omdat de brugklep kapot is".
Scheepvaart hoger dan 6,20 meter
Sinds mei 2021 kan scheepvaart hoger dan 6,20 meter niet onder de Coenbrug door. Tot aan de ingebruikstelling van de bediening van de Coenbrug eind mei 2025, kunnen deze schepen blijven omvaren via de Nauernasche vaart. Bekijk altijd de actuele situatie op vaarweginformatie.nl.
Doel vernieuwing Coenbrug
In het kader van een grote instandhoudingsopgave bij RIjkswaterstaat, wordt op termijn ook uitgebreid onderzoek gedaan naar de gehele staat van de Coenbrug. Hier vallen de betonnen fundamenten, de vaste en beweegbare brugdelen en alle systemen voor bediening en machineveiligheid onder. Uit dit onderzoek kan volgen dat de brug moet worden gerenoveerd of op den duur volledig vervangen.
Goede, veilige vaart!