Rijkswaterstaat doet proef met slimme camera’s op het IJ

publicatie:
09
-
09
-
2020
Rijkswaterstaat is onlangs een proef gestart om de verkeersbewegingen op het IJ beter in kaart te brengen. Zo kan op afstand worden bekeken of de veiligheid geborgd is op plekken waar recreatie- en beroepsvaart elkaar veelvuldig tegenkomen.

Rijkswaterstaat is onlangs een proef gestart om de verkeersbewegingen op het IJ beter in kaart te brengen. Zo kan op afstand worden bekeken of de veiligheid geborgd is op plekken waar recreatie- en beroepsvaart elkaar veelvuldig tegenkomen.

“In de zomer van 2020 zagen we opnieuw dat steeds meer mensen ervoor kiezen om er met een bootje op uit te trekken wat op een populaire plaats als het IJ veel drukte oplevert. Door te oefenen met camera’s voor verkeersmanagement op het IJ krijgen we meer zicht op de locatie van binnenvaartschepen, jachtjes, cruiseschepen en veerponten”, aldus Rijkswaterstaat.

Camera’s zorgen voor aanvullende beelden

Het zeer druk bevaren Amsterdam-Rijnkanaal komt ook op het IJ uit. Dit is voor de ervaren binnenvaartschippers die daar regelmatig komen een bekende route, die weten van elkaar wel wat ze moeten doen. Daarnaast beschikken ze over geavanceerde apparatuur waarmee te zien is of ze richting het Noordzeekanaal, Amstel of IJsselmeer gaan. Voor de recreant op zijn sloep of in zijn motorbootje is het veel lastiger. Die vindt het soms maar moeilijk in te schatten om te zien waar de grote beroepsschepen heen gaan en hoe ze elkaar moeten passeren. Door het inzetten van camera’s voor verkeersmanagement beschikt Rijkswaterstaat over aanvullende beelden. Zo kan er worden ingegrepen als het te druk is, door bijvoorbeeld de beroepsvaart in konvooi te laten varen of de plezierbootjes om te leiden. Een soort ‘crowdmanagement’ op het water dus.

Verkeersmanagement op het water

Het experiment dat Rijkswaterstaat nu doet, is samen met de Port of Amsterdam en Waternet opgestart vanuit het programma ‘De Digitale Rivier’. Hiermee krijgen de beheerders zicht op de vaarbewegingen. Aan de hand daarvan en met de informatie die altijd al via de beroepsvaart binnenkomt, kunnen de vaarwegbeheerders samen een betere inschatting maken van de (verwachte) drukte.

Meer innovatieve oplossingen

Net als bij de snelwegcamera’s slaat RWS ook bij de vaarwegcamera’s geen beelden op. De inzet van verkeersmanagement gebeurt anno 2020 zeker niet meer alleen met onze mensen op vaste verkeersposten en op patrouillevaartuigen. Bij het verkeersmanagement van nu horen steeds vaker innovatieve oplossingen. Livestreams en dronebeelden helpen daar erg goed aan mee. Meer zien en daar direct op in kunnen spelen draagt bij aan een vlotte en veilige scheepvaart.

Schippers voorbereiden op drukte

De volgende stap is dan ook dat Rijkswaterstaat de schippers die richting het IJ gaan kan voorbereiden op wat ze aan gaan treffen qua drukte. Als de proef met de camera’s voorbij is, dan buigt RWS zich over de vraag hoe de gegevens over de drukte kunnen worden gedeeld met gebruikers.

Ben je van plan in dit gebied te gaan varen? Bekijk dan zeker de knooppunt informatie van het gebied rond Amsterdam

Goede, veilige vaart!