De schrikhoogte is een veiligheidsmarge die soms wordt toegevoegd aan de aangegeven hoogte van een brug. Het doel van de schrikhoogte is om te voorkomen dat schepen vast komen te zitten of de brug raken. Op dit moment verschilt echter per locatie of de peilschaal bij een brug met of zonder schrikhoogte is. Deze inconsistentie leidt tot verwarring bij schippers, die zelf verantwoordelijk zijn voor de berekening van de doorvaarthoogte.
Rijkswaterstaat is bewust van de verschillen en wil er van af. Het is de bedoeling dat op termijn alle peilschalen geen schrikhoogte bevatten. Volgens Rijkswaterstaat zal het een aantal jaar duren voordat deze verandering op alle locaties is doorgevoerd.
Bereken zonder schrikhoogte
Totdat de doorvoering compleet is, benadrukt Rijkswaterstaat om er altijd vanuit te gaan dat er géén schrikhoogte is meegerekend in de peilschaal. Op vaarweginformatie.nl staat de doorvaarthoogte al standaard zonder schrikhoogte aangegeven.
Ook wanneer de schrikhoogte niet meer wordt meegenomen, zul je als schipper goed de doorvaarthoogte moet berekenen. Voor meer uitleg over doorvaarthoogtes kun je op vaarweginformatie.nl het document ‘Vragen en antwoorden doorvaarthoogtes’ downloaden.
Proef met hoogtedetectie
Naast de uniformiteit van de peilschalen werkt Rijkswaterstaat op dit moment aan een proef op de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl (HLD). Bij sluis Gaarkeuken wordt via een laserstraal de hoogtedetectie bepaald. Het systeem biedt een visuele waarschuwing aan schippers. Zo kunnen schippers onmiddellijk zien of hun schip te hoog is om veilig onder een brug door te varen.
De techniek is vergelijkbaar met tunneldetectie metingen op de weg, die worden gebruikt om te controleren of voertuigen voldoen aan de maximale doorrijhoogte van tunnels.
Goede, veilige vaart!
© Foto boven van S.J. de Waard via Wikipedia