Tips voor het onderhoud van een reddingsvest

publicatie:
03
-
12
-
2024
Reddingsvesten hebben onderhoud nodig. Automatisch opblaasbare reddingvesten zijn technische producten die naast een regelmatige keuring, ook onderhoud vereisen.

Lees bij aanschaf en tijdens het onderhoud de gebruiksaanwijzing van het reddingsvest. Kijk alvast wanneer je vest officieel moet worden gekeurd. De stempel vind je op het drijflichaam, op de identificatieflap bij de automaat of op een button op een band.

Zorg verder dat er voldoende reservepatronen en tabletten aan boord zijn.

Controle

Houd het (automatische) reddingsvest schoon en controleer dit met regelmaat. Vuil en zand kruipen overal tussen en kunnen schade veroorzaken aan stiksels en het drijflichaam door de schurende werking.

Controleer het opblaasmechanisme van je reddingsvest. Dit is meestal gecombineerd met een CO2-patroon op een ventiel en verzegeld met een cellulosepil.

Veel automaten hebben een indicator: groen is gebruiksklaar, bij rood is de CO2-patroon leeg en dus onbruikbaar. Ook door roest aangetaste patronen moet je vervangen. Controleer de pil en plaats een nieuwe als deze (deels) vergaan is. Op de patroon staat een totaalgewicht. Door dit te wegen, weet je of de patroon nog gevuld is met CO2.

Onderhoud

Vergeet nooit de CO2-patroon en cellulosepil terug te monteren of een nieuwe te plaatsen na het opblazen van het vest! Let bij het plaatsen op de juiste volgorde, dan wordt niet onnodig een CO2-patroon doorboord.

Op de website van de fabrikant is vaak terug te vinden hoe een reddingvest weer gebruiksklaar gemaakt dient te worden. Sommige fabrikanten hebben hier YouTube filmpjes van.

Klaar? Loop alle onderdelen van het vest na op schade. Essentieel is het drijflichaam, dat voor het drijfvermogen zorgt. Dit moet onbeschadigd zijn.

Indien gewenst kan het drijflichaam met de mond worden opgeblazen om de luchtdichtheid te controleren, let hierbij wel op dat de CO2-patroon verwijderd wordt. Dit voorkomt een eventueel overdruk indien deze tijdens deze test per ongeluk geactiveerd wordt. Ook de nylon beschermhoes en de diverse banden moeten intact zijn.

Meer informatie

Meer informatie over reddingsvesten vind je op de pagina Reddingsvesten. Bekijk ook onderstaande Safety Flash van Platform Zero Incident, speciaal gericht op de binnenvaart.   

(klik voor vergroting)

 Goede, veilige vaart!