Waarom moet de schroef uit in de sluis?

publicatie:
09
-
10
-
2024
In het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) staat dat de schroef uit moet in de sluis. Waarom is dit zo belangrijk?

In artikel 6.28 van het BPR staat dat zodra een schip is gemeerd, geen gebruik mag maken van zijn mechanische middelen tot voortbeweging. In andere woorden: de schroef moet uit zodra je bent afgemeerd.

Wanneer de schroef blijft draaien zal dit voor extra stroming zorgen in de sluis. Hierdoor kunnen kleinere schepen moeilijker afmeren. Het gevolg? Schutten duurt langer en frustratie bij de recreatievaart.

Groot voor klein

Tijdens het schutten moeten schepen in volgorde van aankomst de sluis invaren. Echter, wanneer grote én kleine schepen samen geschut worden, gaan grote schepen voor. Dit is niet zonder reden. Grote schepen kunnen een dode hoek tot wel 350 meter hebben. Levensgevaarlijk dus, als een klein schip vóór een groot schip wordt geschut.

Door deze noodzakelijke volgorde, zullen kleine schepen altijd achter grote schepen worden geschut. Wanneer een schroef niet uit zijn werk wordt gehaald, zullen de kleine schepen de meeste hinder ervaren.

Onveilig

Naast eventuele frustratie kan het niet uitzetten van de schroef voor onveilige situaties zorgen. Wanneer andere schepen in iemands schroefwater terecht komen, kunnen ze controle verliezen. Dit is gevaarlijk voor alle vaarweggebruikers in de sluis en kan bovendien materiële schade veroorzaken aan het schip. Ook aan de sluiskolk zelf kan er schade ontstaan wanneer de schroef niet wordt uitgezet. Deze schade zorgt voor extra onderhoud aan de sluis, wat kortere of langere stremmingen met zich meebrengt.

Groen licht

Het kan zijn dat een beroepschipper de sluiswachter oproept via de marifoon en dat er onderling wordt afgesproken dat de beroepsvaart bij rood licht al de sluis binnenloopt. Dit vertelde een binnenvaartschipper die contact opnam met Varen doe je Samen! na het lezen van dit artikel.

De beroepsvaart heeft wat meer tijd nodig om af te meren. Daarna kan pas de schroef uit. Door met toestemming eerder de sluis in te gaan, heeft de recreatievaart geen last van het binnenvaartschip. In praktijk volgt de recreatievaart hier vaak meteen achteraan, terwijl het sein nog rood is en de binnenvaarder nog aan het aanleggen is. Hierdoor heb je als recreatievaarder alsnog last van het binnenvaartschip, terwijl de schipper juist rekening met je probeert te houden.

Wacht daarom altijd op groen licht tijdens het invaren van de sluis, tenzij je ter plekke anders afspreekt met de sluiswachter.

Trossen vast

In 2017 lanceerde Rijkswaterstaat de campagne ‘trossen vast, schroeven uit’. Er werden onder meer digitale borden langs sluizen gezet met deze boodschap.

Campagnemateriaal van Rijkswaterstaat, 2017

Ook recent is er aandacht gevraagd voor het onderwerp. Andries de Weerd, regiocoördinator KBN en VDJS-ambassadeur, schreef in zijn column: “bewegen is goed voor ons. Loop even vanuit de stuurhut naar de achterbolder en zet een touwtje en de schroef kan uit! Goed voor de veiligheid, goed voor het lijf, goed voor de doorstroming en goed voor ons imago!”

Goede, veilige vaart!

© Foto boven via Wikimedia Commons