Goede vaarwegmarkering is van groot belang om schepen op de juiste koers te houden. Omdat de stalen boeien op de Westerschelde aan het einde van de levensduur zijn, vervangt Rijkswaterstaat deze voor een kunststof variant. De kunststof boeien zijn makkelijker in onderhoud, goedkoper én duurzamer.
Hoe het vervangen in zijn werk gaat? Adviseur vaarwegmarkeringen Laura Snoep vertelt erover op de website van Rijkswaterstaat. Lees het interview hieronder:
Enorme logistieke operatie
“Het vervangen van de boeien is een enorme logistieke operatie”, aldus Snoep. “Voordat de collega’s van de Rijksrederij met hun vaartuig uitvaren om de objecten te verwisselen, is er al veel werk gedaan om dit georganiseerd te krijgen. Eenmaal uitgevaren worden de oude stalen boeien door de Rijksrederij uit het water gehaald en wordt de steen aan de nieuwe boei geknoopt. De stalen boei wordt vervolgens schoongespoten en naar Vlissingen getransporteerd. De Rijksrederij probeert het vervangen zoveel mogelijk te combineren met reguliere onderhoudsrondes. Dat is efficiënter en duurzamer.”
Samenwerking
Snoep vervolgt: “De Westerschelde is Nederlands grondgebied en dé toegangspoort voor scheepvaartverkeer naar de haven van Antwerpen. Ook Vlaanderen wil natuurlijk dat het scheepvaartverkeer op de Westerschelde goed verloopt en draagt bij in de kosten voor de boeien. Er liggen dus zowel Vlaamse als Nederlandse boeien in de Westerschelde. We werken nauw met de Vlamingen samen in het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer en zijn overeengekomen om de ‘Vlaamse’ stalen boeien ook om te wisselen voor kunststof exemplaren. Het gaat om ruim 90 exemplaren waarvoor een soort leasecontract is afgesloten: Vlaanderen betaalt voor de huur en onderhoud, Rijkswaterstaat zorgt indien nodig voor vervanging.”
Duurzamer
Op zo goed als alle andere vaarwegen in Nederland zijn de stalen boeien inmiddels vervangen voor een kunststof variant. Waarom we ze omwisselen? “Ze zijn makkelijker in het onderhoud, goedkoper én duurzamer. In tegenstelling tot de stalen exemplaren hoeven kunststof boeien bijvoorbeeld niet regelmatig gereinigd of opnieuw geverfd te worden. Een ander groot voordeel is dat de nieuwe boeien niet meer naar wal hoeven voor een onderhoudsbeurt.”
Regulier onderhoud op het schip
“Er moet natuurlijk nog steeds regulier onderhoud gedaan worden”, vertelt Snoep. “Maar dat kan op het schip. De kunststof boei hoeft daarvoor dus niet meer naar de wal. Als een stalen boei schade oploopt, dan moet de gehele boei vervangen worden. Omdat de nieuwe kunststof boei uit compartimenten bestaat, hoeft vaak slechts een deel te worden vervangen. Ook dat is een pluspunt. Ten slotte wil het oog ook wat: als er enkel nog kunststof boeien in de Westerschelde liggen, ziet het er allemaal net iets netter uit.”
Ruim 90 boeien
In totaal worden ruim 90 boeien in de Westerschelde vervangen, bij bijna een derde is dat inmiddels gebeurd. Als alles volgens planning verloopt, wordt de rest in de loop van dit jaar omgewisseld. “Het is een flinke klus”, zegt Snoep. “Maar erg mooi om op deze manier bij te kunnen dragen aan vlotte en veilige scheepvaart op de Westerschelde!”
Ga je varen op de Westerschelde? Bereid je dan goed voor, bijvoorbeeld met Knooppunt 2.8.
Goede, veilige vaart!
Bron en foto: Rijkswaterstaat