Rijkswaterstaat selecteert opnieuw 40 bruggen, sluizen en tunnels voor opknapbeurt

publicatie:
26
-
11
-
2018
In januari 2018 gaf minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat het startsein voor een forse verjongings- en vernieuwingsopgave voor oude tunnels, sluizen, viaducten en bruggen. Rijkswaterstaat kondigde hiervoor toen 40 projecten aan. Nu zijn opnieuw zo’n 40 projecten geselecteerd voor een opknapbeurt. Voor deze verjongings- en vernieuwingsopgave is tot 2028 in totaal 1,5 miljard euro beschikbaar.

In januari 2018 gaf minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat het startsein voor een forse verjongings- en vernieuwingsopgave voor oude tunnels, sluizen, viaducten en bruggen. Rijkswaterstaat kondigde hiervoor toen 40 projecten aan. Nu zijn opnieuw zo’n 40 projecten geselecteerd voor een opknapbeurt. Voor deze verjongings- en vernieuwingsopgave is tot 2028 in totaal 1,5 miljard euro beschikbaar.

Opknapbeurt voor 40 nieuwe projecten

De komende jaren worden de systemen voor de bediening en besturing van meerdere objecten in de Maas opgeknapt, waaronder een aantal sluizen. Ook delen van de aanlegsteigers in Den Helder en op Texel krijgen een opknapbeurt. Daarnaast worden 9 tunnels onder handen genomen, waaronder de Benelux- en de Drechttunnel.

Klik voor een vergroting

Toekomstbestendige infrastructuur

Minister Van Nieuwenhuizen: “De komende jaren halen we alles uit de kast om de files aan te pakken. Bijvoorbeeld door nieuwe wegen aan te leggen en verkeersknelpunten aan te pakken. Maar ook het onderhoud van onder meer oude tunnels en bruggen is van groot belang voor een toekomstbestendige infrastructuur. Daar investeren we dus flink in.” Veel bouwwerken zoals bruggen, sluizen, tunnels en viaducten stammen uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw en zijn aan vervanging of groot onderhoud toe. Door de enorme toename van het verkeer en de steeds zwaardere transporten worden ze bovendien intensiever belast. Hierdoor hebben deze objecten meer kans op storingen. Dat leidt tot vertragingen.

Beperken verkeershinder

Hoewel bij onderhoud verkeershinder onvermijdelijk is, maakt Rijkswaterstaat bij deze projecten vroegtijdig en in overleg met provincies, gemeenten, netwerkbeheerders en private partijen afspraken om de overlast zoveel mogelijk te beperken. Goede bereikbaarheid van de regio staat daarbij centraal.

Duurzame en innovatieve oplossingen

Samen met andere overheden, kennisinstituten en partners in de bouwsector werkt Rijkswaterstaat aan innovatieve en duurzame oplossingen. Denk aan het ontwikkelen van sensoren die realtime signaleren wanneer een brug of tunnel onderhoud nodig heeft. Ook worden asfalt en materialen hergebruikt en doen we aan energiebesparing zoals ledverlichting bij bruggen, tunnels en sluizen. 

Bron: Rijkswaterstaat 

Foto boven: https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat / Henk Roolvink